Pedagogika specjalna – Edukacja integracyjna i włączająca - studia podyplomowe online
Czas trwania: 3 semestry - rozpoczęcie: październik 2024
Rekrutacja otwarta
- Rodzaj studiów:
- studia podyplomowe
- Forma studiów:
- 100% online (e-learning)
- Charakter studiów:
- studia kwalifikacyjne
Wpisowe: 200zł
Masz pytania? Zadzwoń lub napisz:
poniedziałek - czwartek: 8.00 - 17.00
piątek: 8:00 - 16:00
Informacje o kierunku
Edukacja włączająca i integracyjna - studia podyplomowe – informacje o kierunku
Edukacja włączająca i integracyjna to podejście pedagogiczne, które dąży do zapewnienia równego dostępu do nauki wszystkim uczniom, niezależnie od ich różnorodnych potrzeb. Szkoły dostosowują metody nauczania, programy oraz infrastrukturę, aby sprostać wymaganiom uczniów z niepełnosprawnościami, trudnościami w nauce i innymi specjalnymi potrzebami. Kluczowe jest w tym tworzenie wspólnoty szkolnej, w której każdy czuje się akceptowany, co wymaga współpracy nauczycieli z rodzicami i specjalistami oraz ciągłego podnoszenia kwalifikacji pedagogów. Edukacja ta promuje wartości tolerancji i empatii, eliminując bariery edukacyjne, dostosowując materiały i metody oceny, aby każdy uczeń mógł pełnoprawnie uczestniczyć w procesie nauki, rozwijając jednocześnie umiejętności społeczne i emocjonalne.
Edukacja integracyjna i włączająca nie są tożsame. Różnią się przede wszystkim stopniem adaptacji środowiska szkolnego do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami. Edukacja integracyjna skupia się na umieszczaniu uczniów z niepełnosprawnościami w klasach ogólnodostępnych, jednak z pewnymi dostosowaniami, często z pomocą dodatkowych nauczycieli wspomagających. Edukacja włączająca idzie krok dalej, dążąc do pełnej adaptacji całego środowiska szkolnego, włączając wszystkich uczniów, niezależnie od ich różnorodnych potrzeb, bez wyodrębniania specjalnych klas czy grup.
W porównaniu do edukacji tradycyjnej, która zazwyczaj stosuje jednolite metody nauczania bez uwzględnienia indywidualnych potrzeb uczniów, edukacja włączająca i integracyjna kładą nacisk na personalizację nauczania, dostosowanie materiałów oraz metod dydaktycznych, aby każdy uczeń mógł efektywnie uczestniczyć w procesie edukacyjnym. Edukacja tradycyjna często nie zapewnia odpowiedniego wsparcia uczniom z niepełnosprawnościami, podczas gdy podejścia włączające i integracyjne starają się eliminować bariery edukacyjne i tworzyć bardziej zróżnicowane oraz dostępne środowisko nauki.
Celem studiów na tym kierunku jest przygotowanie nauczycieli do realizacji zadań z zakresu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w warunkach kształcenia integracyjnego i ogólnodostępnego. Słuchacze w czasie nauki poznają wszelkie metody aktywizacyjne oraz zdobywają niezbędne kompetencję pozwalające im w przyszłości wykonywać zawód nauczyciela współorganizującego proces kształcenia specjalnego czy też nauczyciela edukacji włączającej w placówkach edukacyjno-wychowawczych oraz integracyjnej.
Adresaci kierunku
Studia podyplomowe na tym kierunku przeznaczone są dla nauczycieli, pedagogów szkolnych oraz absolwentów wyższych studiów magisterskich lub licencjackich z przygotowaniem pedagogicznym, posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć. Studia te skierowane są przede wszystkich do osób, które planują objęcie stanowiska nauczyciela wspomagającego lub nauczyciela edukacji włączającej. Oprócz tego kierunek ten jest idealny dla pedagogów podnoszących swoje kwalifikacje, które pozwolą im łatwiej oraz szybciej znaleźć zatrudnienie na wymagającym rynku pracy.
Sylwetka absolwenta
Absolwent podyplomowych studiów na kierunku Pedagogika specjalna – Edukacja integracyjna i włączająca uzyskuje pełne kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga specjalnego, w tym również do zajmowania stanowiska nauczyciela wspomagającego czy nauczyciela edukacji włączającej. Absolwenci studiów licencjackich po ukończeniu studiów podyplomowych uzyskują kwalifikacje w zakresie edukacji włączającej w przedszkolach i szkołach podstawowych. Natomiast ukończenie studiów podyplomowych przez absolwenta studiów magisterskich pozwala na prowadzenie zajęć we wszystkich typach szkół, w tym pracy nauczyciela wspomagającego.
Osoba kończąca kierunek wyposażona zostaje w pełen pakiet kompetencji pozwalających na samodzielne identyfikowanie potrzeb uczniów w podejściu funkcjonalnym, a także ułożenie pod tę diagnozę odpowiednich zajęć. Absolwent jest przygotowany do planowania oraz realizowania działań wspomagających, a także do monitorowania ich efektów. Ponadto osoba kończąca ten kierunek na naszych studiach podyplomowych jest zaznajomiona z nowoczesnymi metodami pracy i jej organizowania. Wie też, w jaki sposób współpracować z rodzicami uczniów i specjalistami z innych dziedzin, którzy czynnie uczestniczą w edukacji oraz rozwoju jego podopiecznych.
Warunki zaliczenia
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uzyskanie wszystkich zaliczeń, zdanie egzaminów przewidzianych programem studiów oraz zrealizowanie praktyk. Te ostatnie należy odbyć w dwóch trybach:
- 60 godzin - charakter asystencki do odbycia w oddziałach ogólnodostępnych i specjalnych;
- 120 godzin - charakter asystencko-pedagogiczny, obejmujący również samodzielne prowadzenie zajęć, z zakresu studiowanej specjalności.
Studia mają charakter kwalifikacyjny, program tego kierunku jest zgodny z przepisami prawa, w szczególności uwzględnia wymagania określone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019 poz. 1450) oraz Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży nie-pełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017, poz.1578 ze zm.).
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydawane jest przez Wyższą Szkołę Humanistyczno – Ekonomiczną w Brzegu.
Dlaczego warto?
Studia podyplomowe w Gaudeamus w zakresie edukacji włączającej i integracyjnej oferują bogaty program przygotowujący nauczycieli do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Program studiów obejmuje zarówno teorię, jak i praktykę, dzięki czemu absolwenci kierunku są kompleksowo przygotowani do wykonywania zawodu nauczyciela wspomagającego czy nauczyciela edukacji włączającej w różnego rodzaju placówkach oświatowych czy terapeutycznych. Dużym atutem studiów są zajęcia prowadzone przez doświadczoną kadrę składającą się z wykwalifikowanych specjalistów. Oferujemy przy tym nowoczesne i zgodne z najnowszymi standardami kształcenie. Ogromną korzyścią studiowana w Gaudeamus jest też całkowicie zdalny charakter zajęć. Absolwenci zdobywają niezbędne im kwalifikacje bez wychodzenia z domu i to w krótkim, bo wynoszącym zaledwie 3 semestry, czasie.
Studia podyplomowe Gaudeamus to nowoczesna firma edukacyjna, która specjalizuje się w organizacji studiów podyplomowych w formie zdalnej. Nasza misja to umożliwienie zdobycia zaawansowanej wiedzy i umiejętności w wygodny i dostępny sposób, niezależnie od miejsca zamieszkania naszych słuchaczy.
Nasze atuty:
Atrakcyjne ceny
Rozumiemy, jak ważny jest dostęp do przystępnych cenowo edukacji wysokiej jakości. Nasze konkurencyjne ceny sprawiają, że studia podyplomowe są dostępne dla szerszego grona osób, bazując jednocześnie na wysokiej jakości kształcenia.
Doświadczona kadra
Współpracujemy z ekspertami i praktykami z różnych dziedzin, którzy mają bogate doświadczenie zawodowe i akademickie. Nasi wykładowcy to profesjonaliści, którzy z pasją dzielą się swoją wiedzą i wspierają naszych słuchaczy na każdym etapie nauki.
Nasza oferta:
Zajęcia online
Wszystkie nasze kursy prowadzone są na nowoczesnej platformie e-learningowej, która umożliwia elastyczne i interaktywne formy nauki. Słuchacze mogą uczestniczyć w wykładach, dyskusjach i konsultacjach z dowolnego miejsca, mając dostęp do materiałów dydaktycznych 24/7.
Elastyczność i wygoda
Nasze studia podyplomowe są idealnym rozwiązaniem dla osób pracujących, rodziców oraz wszystkich tych, którzy cenią sobie elastyczność. Możliwość nauki w dogodnym czasie pozwala na łatwe pogodzenie studiów z codziennymi obowiązkami.
Różnorodność programów
Oferujemy szeroki wybór kierunków studiów podyplomowych dostosowanych do potrzeb rynku pracy i zainteresowań naszych słuchaczy. Każdy program jest starannie opracowany, aby dostarczyć praktyczną wiedzę i umiejętności.
Program studiów:
- Podstawy pedagogiki specjalnej
- Dydaktyka specjalna
- Diagnostyka w pedagogice specjalnej
- Etyka zawodu nauczyciela
- Psychologia kliniczna z elementami psychopatologii
- Podstawy psychologii dziecka/ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Wspomagające i alternatywne metody komunikacji
- Podstawy języka migowego
- Psychologia wychowawcza
- Teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej
- Modele edukacji integracyjnej i włączającej w Polsce i na świecie
- Diagnoza funkcjonalna dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Specyfika pracy z dzieckiem/uczniem z niepełnosprawnością intelektualną
- Specyfika pracy z dzieckiem/uczniem z zaburzeniami narządu słuchu
- Specyfika pracy z dzieckiem/uczniem z zaburzeniami narządu wzroku
- Specyfika pracy z dzieckiem/uczniem z chorobą przewlekłą
- Specyfika pracy z dzieckiem/uczniem niedostosowanym społecznie i zagrożonym niedostosowaniem społecznym
- Specyfika pracy z dzieckiem/uczniem z zaburzeniami zachowania i emocji
- Specyfika pracy z dzieckiem/uczniem z całościowymi zaburzeniami rozwoju
- Specyfika pracy z dzieckiem/uczniem z zaburzeniami narządu ruchu
- Specyfika pracy z dzieckiem/uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- Specyfika pracy z dzieckiem/uczniem z zaburzeniami komunikacji i sprawności językowej
- Specyfika pracy z dzieckiem/uczniem z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi i wyznaniowymi
- Specyfika pracy z dzieckiem/uczniem zdolnym
- Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej wobec osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi
- Prawne aspekty edukacji i rehabilitacji osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi
- Diagnoza i wspomaganie rodziny z osobami ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi
- Współczesne zagrożenia rozwoju osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
- Projektowanie programów psychoedukacyjnych z elementami socjoterapii
- Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dziecku/uczniowi ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi
- Diagnoza edukacyjna uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi
- Praktyka
Świadectwo
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydawane jest przez Wyższą Szkołę Humanistyczno-Ekonomiczną w Brzegu.